Verslagje van mijn stage in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelien Beeren - WaarBenJij.nu Verslagje van mijn stage in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelien Beeren - WaarBenJij.nu

Verslagje van mijn stage in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Evelien

26 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Omdat ik maar voor 4 weken hier ben is dit mijn eerste, en waarschijnlijk ook gelijk laatste reisverslag. Zo hoef ik niet bij thuiskomst iedereen hetzelfde verhaal te vertellen, en blijft toch iedereen die dat graag wilt op de hoogte.
Ik zal bij het begin beginnen, wel zo handig natuurlijk :)

zaterdag 8 maart was de grote dag. Na een mega vastelaovundj ging ik naar Suriname! Papa, mama, Roel & Oma waren mee naar Schiphol om me uit te zwaaien. Blijft toch altijd stom zo een afscheid en zeker als je niet goed weet wat je te wachten staat en waar je terecht gaat komen! Om 15.15 ging mijn vlucht naar Suriname, netjes op tijd gelukkig. Na een reis van 9 uur (met heeeel veel eten.. ) kwam ik rond kwart over 8 Surinaamse tijd aan op de luchthaven. Mijn koffer kwam natuurlijk als laatste dus ik had al flinke stress, maar gelukkig kwam die in ieder geval. rond 23.00 uur was ik in het hotel. De eerste nacht had ik een 4 persoonskamer. Ik heb een berichtje naar thuis gestuurd dat ik in het hotel was, en ben toen gelijk gaan slapen. het was inmiddels als tegen half 4 Nederlandse tijd.
De dag er na Heb ik eerst aan het zwembad geleden en in de namiddag had ik een afspraak met 3 medewerkers van de SLM. Mijn onderzoek voor de SLM (Surinaamse Luchtvaart Maatschappij) heeft betrekking op de communicatie bij een vertraagde of geannuleerde vlucht.
Maandag 10 maar moest ik me melden op het hoofdkantoor van de SLM. Hier heb ik overleg gehad met mijn begeleidster er aan mijn onderzoek gewerkt. Net als de dagen daarna. Dat was niet veel bijzonders om te melden. Op het kantoor waren ze ondertussen tot de conclusie gekomen dat ik niet elke dag naar kantoor hoef te komen. Omdat ik een onderzoek doe, kan ik dat ook gewoon vanuit mijn hotelkamer doen. In eerste instantie vond ik dat best wel fijn, maar ik heb ook gemerkt dat dat zijn keerzijde heeft. Omdat ik soms dagen alleen op mijn hotelkamer zat en weinig contact had met andere mensen voelde ik me ook wat alleen. Gelukkig is dit vaker niet zo als wel en zijn er ook een heleboel leuke dingen!
Na de 3 werkdagen op kantoor had ik 5 dagen ''vrij''. Op donderdag ben ik meegeweest op een partybus door de stad. Het was echt heel erg leuk. Het is een open bus met allemaal leuke muziek die een uur lang door de stad rijd met allemaal gekke dansende Hollanders er op. Daarna ben ik nog even naar 597 geweest, dat is een soort lounge buiten, en rond half 1 ging ik weer naar mijn hotel. 4 uur tijdsverschil merkte ik toch wel. De vrijdag ben ik geweest uiteten bij Zus&zo. Zaterdag ben ik naar de lokale grote markt geweest. Die markt.. het was een hele beleving. Ik had echt het gevoel in een film te zijn beland. buiten op straat zaten mensen dingen te verkopen, maar ook binnen in een hal. En ze verkochten allemaal hetzelfde. Armbandjes & kettingen, bakjes van kokosnoten (volgens mij) en veel groente en fruit. Toch vond ik het er niet zo smakelijk uit zien allemaal. Ook mochten er eigenlijk geen foto's gemaakt worden. Uiteindelijk kwamen we bij een grote hal waar de echte markt was. Ook hier waren veel groente en fruit, maar ook kleding en andere dingen. Toen we weer buiten stonden was er een vrouw die kuikens verkocht. De kuikens zaten in 2 dozen en liepen allemaal over elkaar heen, zoveel zaten er in. Na de markt zijn we nog even de stad in gegaan. de echte winkels zijn 2 straten verderop, maar het verschil van arm en rijk is echt enorm. Het is ook wel te zien in de huizen die hier staan. Vaak zijn het erg krakkemikkige huizen waar de verf vanaf valt, en zijn ze half gemaakt van golfplaten. Het is zo raar om te zien soms.
Maandag 17 maart was hier het Holy Phaqwa Feest. Dit is een feest met allemaal kleurenpoeders en verf. Het was echt mega! 's middags was het feest in de palmentuin en werd iedereen daar ondergegooid met verf en kleurenpoeder, en 's avonds ging het feest verder op het onafhankelijkheisplein met DJ Chuckie! Rond 11 uur 's avonds was ik weer in het hotel en ben ik me gaan douchen. Helaas kreeg ik niet alle verf er van af, en heb ik nog paar dagen met roze vlekken rondgelopen. Ook de kleren die ik aan had, heb ik maar weggegooit.
Dinsdag zou ik eigenlijk naar zanderij (de luchthaven van Suriname) toe moeten om daadwerkelijk te beginnen met mijn onderzoek. Uiteindelijk bleek dat er voorlopig op dinsdag geen vlucht naar Amsterdam ging en dus ging het niet door. Woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag ben ik wel naar Zanderij toe geweest en in totaal heb ik nu 207 ingevulde enquêtes hier in Suriname. De ritjes naar Zanderij waren opzicht best leuk. ik werd gehaald en gebracht door een taxi of een SLM chauffeur. De chauffeurs waren allemaal erg spraakzaam en vertelde me veel over het land. Vrijdag zag ik onderweg iemand die zijn KOE (!?!?) aan het uitlaten was. Hij had zijn koe aan een riempje en de koe liep in de beek te eten en te drinken. heeeel apart. Zaterdag ging er eerst een KLM vlucht naar Schiphol toe. Ik zat al in de vertrekhal om te wachten op de SLM passagiers, tot er ineens allemaal gewapende mannen binnenkwam met een passagier. Er was iemand geweest die cocaïne wilde smokkelen, best spannend dus. Zondag werd er onderweg verteld dat we ''nu door het dorp van de indianen reden'' en ''nu door het dorp van de Kreolen'' en ''hier wonen de bosnegers''. Allemaal wel grappig om te horen. Ook waren ze hier op veel plekken de wedstrijd tussen real & Barca (toch??) aan het kijken. Ik wist niet dat Europees voetbal ook hier populair was.
Gisteren was alweer het begin van de 3e week en ben ik naar het hoofdkantoor van de SLM geweest. Vandaag heb ik genoten van het lekkere weer en aan het zwembad gelegen. De komende anderhalve week ga ik ook nog wel doorkomen, want ik heb in ieder geval allemaal leuke dingen op de planning staan! Morgen moet ik weer naar Zanderij toe voor mijn laatste enquêtes, vrijdag heb ik een afspraak bij een andere afdeling van de SLM, en ga ik denk ik nog even naar de Hermitage Mall (winkelcentrum) of zwemmen. Ik moet even zien hoe die dag gaat lopen. Zaterdag heb ik een tour naar Brownsberg geplant. Dit moet echt heel gaaf zijn heb ik van andere mensen gehoord, dus hier heb ik wel zin in! Wandelen door de bergen, wilde beesten spotten, uitzicht over het enorme Brokopondo stuwmeer en zwemmen onder de watervallen. Niet slecht dus. Zondag wil ik een Sunset & Dolphins tour gaan doen.
En dan begint maandag alweer de laatste week. de maandag moet ik naar de SLM toe om te overleggen, en aan mijn onderzoek te werken. Woensdag zal ik dan mijn voortgang en conclusies presenteren (tot dan toe) en dan zit het er hier op voor mij. Donderdag ga ik waarschijnlijk naar Berg en dal. Dat is een dagtour waar ik ga kajakken en met 'n één kilometer lange kabelbaan door de jungle en over de Surinamerivier ga (heb ik me laten vertellen). Of het allemaal zo is kan ik jullie later vertellen. De vrijdag wordt het dan koffer inpakken en dan vertrekt zaterdagavond 5 april om 22.20 (SU tijd) uur mijn vlucht naar Nederland. Ik zal dan zondag om 12.20 (NL tijd) landen op schiphol en dan zit de trip er alweer op.
Nu ik terugkijk naar wat ik allemaal al gezien en meegemaakt heb zijn de afgelopen 2,5 week echt heel erg snel gegaan besef ik me. Omdat ik alleen hier zit vind ik 4 weken een prima tijd, en is over 1,5 week naar huis gaan ook wel weer prima want ik mis thuis, de gezelligheid en t werken etc toch best wel.
Sorry als ik erg van de hak op de tak spring, maar er is ook zoveel te vertellen.
Nog enkele dingen die me in het algemeen zijn opgevallen aan Suriname:
- Er zijn hier echt heel veel straathonden. in de stad valt het nog wel mee, maar hoe verder buiten de stad hoe meer honden. En ze zijn echt heel erg mager allemaal (net als de koeien etc op het land)
- het verkeer hier is zoooo anders. Buiten dat ze links rijden toeteren de mensen ook om niks. Ze toeteren om voorrang te geven, maar ook om aan te geven dat ze voorrang pakken, maar ook om iemand te bedanken, en ook als ze een vrouw langs de kant van de weg zien lopen.. Het is dus vrij onduidelijk waarom er getoeterd wordt.
- Ik heb veel mensen gezien met vogels in kooitjes, en dat ze daarmee over straat lopen, heb geen idee waarom..
- Het verschil tussen arm en rijk is zo groot. Soms staan er enorme huizen met 3 auto's voor de deur, maar er zijn ook veel arme wijken met huizen die bijna uit elkaar vallen en gemaakt van hout of golfplaten. Erg bijzonder dus.
- de auto's zijn hier allemaal automaat auto's. Dat is ook wel handig want ze stoppen midden op de weg omdat iemand weer eens iets geks doet, en rijden daarna wee net zo snel door.
- de stadsbussen rijden hier als ze vol zijn, en zien er echt super leuk uit! allemaal anders geverfd en met leuke tekeningen. Ze rijden ook met de deur open
- ze hebben echt helemaal GEEN leuke kleren hier, allemaal van die gekke dingen. gelukkig wel leuke schoenen :)
- de mensen hier zijn of dik, of dun. Ertussenin lijkt bijna niet te bestaan
- eten hier is heel erg belangrijk. 2 warme maaltijden op een dag is niet gek.
- er zijn hier heel veel chinezen. Deze chinezen hebben vaak een supermarkt of een restaurant
- bij 6 auto's achter elkaar is er een file.. haha
- 8.00 een afspraak? 8.30 is ook tijd genoeg..
- Overal is binnen airco. En omdat ik als Hollander bij een beetje zon al gelijk een korte broek aan heb, heb ik het dus ook regelmatig koud..
- Bij de mac kan je zelf bakjes vullen met saus (mayo en ketchup), die hoef je dus niet te kopen.

Ik denk dat ik wel zo beetje alles heb verteld. Ondertussen zijn veel dingen al bijna normaal geworden dus ik zal vast een hoop vergeten zijn. Als ik over 2 weken zin heb, zal ik nog een verslag schrijven over mijn bezoek aan Brownsberg, Berg & Dal en de dolfijnentour, en anders niet :).

Tot snel allemaal,
Liefs, Evelien.

• 26 Maart 2014 - 07:36

Kelly:

Wauw, je schrijft leuk! Ik vind het allemaal goed klinken. Maar snap ook wel dat vier weken lang genoeg is om daar alleen te zitten. Succes nog de laatste 1,5 week en veel liefs uit Zoetermeer haha! Xx